Tillfällig registrering av motorcykel

Nu har jag hämtat hem Raidern från verkstaden tillsammans med hjälp av Klasse. Han hade möjlighet att låna en täckt släpvagn av en bekant. Tack Klasse för all hjälp. Nu får Raidern stå i garaget tillsammans med våra två andra motorcyklar i ungefär en månad, sen är det förhoppningsvis tillräckligt varmt för att göra bullerprovet. För bullerprovet krävs +10 grader och det känns lite avlägset just nu.

Det finns ett problem som måste lösas. Hur kan jag få en tillfällig registrering så jag slipper köra motorcykeln på släpvagn till Norrtälje där bullerprovet ska göras. Jag kan få en tillfällig registrering, men enligt reglerna ska det sökas samtidigt som ursprungskontrollen. Problemet är att tillfällig registrering bara är giltig i tre månader och jag ville inte få motorcykeln registrerad under vintern. Det finns ju liksom ingen mening med att ha motorcykeln registrerad under vintern. Det finns ett andra alternativ och det är att få ett ”Beslut om avtalad tid” som man kan använda till och från Bilbesiktningen under en dag man har en bokad tid där.

Jag ringde upp Transport Styrelsen och frågade hur jag skulle gå till väga med ansökan av tillfällig registrering. Fick till svar att det kunde man inte göra nu utan skulle gjorts i samband med ursprungskontrollen. Jo det känner jag till, men den tillfälliga registreringen är som sagt bara giltig i tre månader och den ville jag inte få från januari då ursprungskontrollen gjordes. Det här var tydligen något som Transport Styrelsen inte tänkt på att det kan importeras motorcyklar under vintern. Damen i luren lät lite osäker och frågade kollegor om hjälp. Jag fick som svar att det inte skulle gå att få någon tillfällig registrering.

Eftersom damen inte lät allt för tillförlitlig chansade jag på att även ringa Transport Styrelsen i Örebro som hade bifallit min ursprungskontroll. Fick prata med en mycket sympatisk och hjälpsam herre som hjälpte mig till rätta. Han förstod mitt problem och berättade att jag säkert skulle kunna få min tillfälliga registrering. Han bad mig skaffa en ”trafikförsäkring för tillfällig registrering” och skicka in den tillsammans med ansökningsblanketten så skulle han se till att ansökan behandlas. Han fixade fram ett OCR nummer som jag behövde för inbetalning av de 450 kr som tillfällig registrering kostar.

Lyfte luren igen och ringde mitt försäkringsbolag. Berättade mitt ärende och märkte att det inte är var dag som de får in en försäkringsbeställning för tillfällig registrering. Damen i luren bläddrade i papper och jag hörde hur hon sprang iväg och blev borta en bra stund. Men tillslut fick hon ordning på alla papper och uppgifter.

Nu ser det ut som jag inte kommer att behöva köra Raidern på släpvagn upp till Norrtälje. Jag kommer även att kunna köra till Bilbesiktningen när det till slut är dags för det. Nu längtar jag till våren och första MC turen till Norrtälje.

Explore posts in the same categories: MC

Kommentera

