Män som hatar kvinnor


Leena och jag var på premiären av filmen Män som hatar kvinnor. Det är den första delen av Stieg Larssons trilogi Millennium som handlar om Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander. Jag har läst alla tre böckerna med stor glädje, men samtidigt med stor saknad när jag var klar med den sista. Jag skulle väldigt gärna vilja läsa fler böcker om Blomkvist och Salander, men med Stieg Larssons bortgång blev det endast tre böcker. Det finns även en fjärde bok som nästan blev helt klar. Men den vill Stieg Larssons änka inte släppa ifrån sig och det är därför inte sannolikt att den kommer att publiceras.

Innan filmen började hände något märkligt. Två biovärdar ställde sig längst fram och hälsade alla välkomna till premiären. Inget konstigt med det, men sen berättade de att en person kommer att komma in för att filma publiken eftersom de vill kontrollera att ingen i publiken filmar filmen. Vi skulle antagligen inte märka av när de kom in, sa de. Skumt tyckte jag. Varför skulle man göra på detta primitiva sätt om man nu sökte efter kameror bland publiken? Vore det inte mer logiskt att montera en webbkamera i taket som övervakade publiken? Jag tror det var en bluff och någon med kamera såg jag inte till.

Den 2 ½ timme långa filmen tycker jag var väldigt bra. Filmen följer bokens berättelse utom i två avseenden. Erika Bergers karaktär och förhållande till Mikael Blomkvist samt det som i boken utspelar sig på Millenniums redaktion, hade plockats bort ur filmen. Filmen var spännande trots att man visste hur det skulle gå och kanske är den ännu mer spännande för den som inte läst böckerna.

I en scen tindrar det stolt i Martin Vangers ögon när han ska bjuda Blomkvist på en väldigt fin whisky. Nu blev det intressant, vilken whisky skulle han plocka fram. Han tog fram en Irländsk Bushmills 21 årig. Suck, kunde de inte framhävt en godare whisky. Vad jag minns så förekom det ingen whisky i boken i detta avsnitt så det här måste vara något som manusförfattaren hittat på. Martin Vanger spelas av Peter Haber och han gör det väldigt bra. Han överraskade i alla fall mig för jag tycker Haber i vanliga fall brukar ha ett ganska torftigt skådespelarsätt. Noomi Rapace som Salander var lysande och hon passade utmärk för rollen som Salander.

Som glad hobby pilot fick jag också mitt flygintresse stillat då en Cessna i filmen landade i en av scenerna. Annars var det inte mycket flygande i filmen.

Många av de platser som boken beskriver från Stockholm är också filmade på plats. Götgatan/Hökensgata (Millennium redaktionen) och Lundagatan (Selanders barndomshem) är två gator som beskrivs i boken och filmades också på plats. Hedestad som är en uppdiktad plats filmades i Gnesta. Vanger koncernens fabrik som visas på ett foto i filmen, ser ut att vara Ericssons gamla fabrik vid Telefonplan. Varför skriver jag om platserna? Jo jag har haft och är delvis fortfarande lite filmnörd när det gäller platser där filmer utspelar sig. Tycker det är kul att besöka filmatiserade platser och då framförallt utomlands. Känns inte lika kul att titta på kulisserna i Trollhättan där många av dagens svenska filmer spelas in.

Nu ser jag fram mot hösten då de två avslutande böckerna kommer att visas som tv serie.

Explore posts in the same categories: Övrigt

7 kommentarer på “Män som hatar kvinnor”

  1. Bengt Says:

    Antingen som du säger, bluff, eller så har jag läst om att de använder ”mörkersikten” (nvg), alltså bildförstärkare att titta på publiken med. Oavsett vilket så är det tramsigt och filmen kommer ändå att läcka ut förr eller senare, oftast förr.

  2. lisa Says:

    Hej! eftersom du skriver att du tycker om att besöka filmatiserade platser och verkar ha koll på män som hatar kvinnor tänkte jag kolla om du kanske kan hjälpa mig? såg filmen igår och funderar på vilken bro det är dom åker över när dom är ute och letar efter morden på kvinnorna. det regnar och bron är böjd och, vad jag minns, som en backen. har du någon aning? *håller tummarna* Mvh Lisa

  3. Bosse Says:

    Jag antar att det är bron som de åker över när de far norr ut som du menar och inte bron vid Hedestad. Jag tror bron ska symbolisera Högakustenbron, men jag kan ha fel. Jag skulle gissa på att bron som filmats ligger närmare Stockholm men jag vet inte vilken bro det är.

    Det finns en scen där de tar in på motell under norrlandsresan och man får en känsla av ”Norrland” men vad jag och Leena kunde ana så är det filmat vid ett motell vid före detta E4:an söder om Stockholm.

    Det man kan tro är verkliga platser är ibland (eller mer ofta) filmad på helt andra platser.

    Jag vet inte var herrgården ligger som är med i filmen, men om någon vet var den ligger så skulle jag vilja veta det. Kunde vara kul att ha som mål att flyga över i sommar.

  4. Mats Says:

    Hej. Jag tror att det är bron som ligger vid Strängnäs väg 55. Mvh Mats.

  5. Bosse Says:

    Det kan säkert vara så. Som sagt så tror jag bron ligger närmare Stockholm än vad man tror när man ser filmen.

  6. Delwin Says:

    Hej!

    Jag har suttit nu i tre timmar och kollat igenom alla slott och herrgårdar i Södermanland i jakt på den Wangerska herrgården. Herrgården som används i filmen är Erstavik i Nacka kommun utanför Stockholm. Man känner inte igen den direkt från filmen eftersom de flesta bilder på google mm är tagna från baksidan av godset.

  7. Bosse Says:

    Tack Dalwin, det ser ut att stämma att Wangerska herrgården är Erstavik.
    http://www.erstavik.se/
    Nu har jag ett utflyktsmål att ta mig till i sommar. 🙂


Kommentera

