Tillbaka på Barkarby

I lördags var jag ut till flygklubben för att boka flygtider, men det var inte det lättaste. GMD står fortfarande inne för motorbyte, KZP var inne på service och IZZ är groundad eftersom det var något problem med registreringspapprena. Det var ganska fullbokat på de övriga planen och jag kan tänka mig att många är flygsugna nu när vädret blivit bättre. Jag kunde i alla fall boka KMO och det var precis innan den skulle in på service.

Idag måndag hade KMO 1,5 timmar kvar till servicen när jag tog den och jag skulle ut på max 1 timme så det skulle räcka för mig. Målet för dagens flygning var att få till tre landningar. Jag hade inte flugit sedan januari och hade inte rätt att flyga med passagerare eftersom jag saknade tillräckligt många landningar.

Taxade ut tillsammans med en av Malmö Aviations kärror och gav mig sedan av till Barkarby. På Barkarby hade jag inte landat sedan jag avslutade min flygutbildning så det kändes kul att få komma dit nu när Barkarby åter är öppet. Det var som vanligt lite vilda västern i Barkarbys luftrum och jag trängde mig in mellan de tre planen som tränade start och landningar. Kände mig lite ringrostig men fick till alla landningar och de kändes relativt mjuka.

Vände tillbaka till Bromma där det nästintill var kö för landande. Jag hörde för första gången över radion hur en flygare blev nekad att flyga över city pågrund av för mycket trafikflyg. Jag hade tur och fick klarering direkt att påbörja inflygningen och slapp ligga och snurra i väntläge. Det blev en kort men intensiv flygning på 30 minuter där jag fick ihop fyra landningar, så nu får jag åter flyga med passagerare.

I vintras beställde jag ett nytt fäste från England till min gps. Det är en platta med fyra tyngder på. Jag var lite osäker på om den skulle ligga still under flygning, men efter flera starter och landningar med en del relativt branta svängar måste jag ge fästet gott betyg. Kunde inte se att den rörde sig alls under flygningen och den var mycket lättare att använda än mitt gamla fäste som måste skruvas fast. Tror säkert fästet kommer fungera bra under kommande flygningar.

Explore posts in the same categories: Flyg

2 kommentarer på “Tillbaka på Barkarby”

  1. Sven Almgren Says:

    Några inplannerade flygningar kring Barkarby nästa vecka? Själv har jag bokat lärare sön, mån, tis och onsdag… om vädret tillåter 🙂

  2. Bosse Says:

    Nej, det ligger lite för nära Bromma. Hinner ju inte mer än starta innan det är dags att landa när jag flyger till Barkis. 😉
    Ska ev upp o flyga på måndag men då till trakterna av Tierp.


Kommentera

