Bullerprov

Idag fick jag äntligen ge mig ut på premiärturen med Yamaha Raidern. Jag hade bokat tid med M i Norrtälje för att göra bullertestet på Raidern ute på Norrtäljes flygfält. För att vara säker på att hinna upp i tid valde jag att köra motorvägen och det var inte alls behagligt eftersom det var kallt ute. Det dröjde inte länge innan mina fingrar började domna bort och jag blev tvungen att stanna till vid Roslagsstoppet för att värma mig och få i mig en kopp caffe.

Samtidigt som jag kom fram kom även M och öppnade upp bommen till flygfältet. M drog på sig skinnstället och gränslade Raidern och körde några gånger fram och tillbaka på flygfältet förbi decibel mätaren. När han var klar kontrollerades värdena och ett snitt räknades ut. Utslaget blev 82 decibel, 2 decibel över gränsvärdet. Vi kontrollerade avgassystemet där det stod instansat på rören att avgassystemet var byggt för 80 decibel. Sjutton också, M kunde inte kodkänna Raider, 2 futtiga decibel för mycket. Jag har nu en vecka på mig att fixa till ljudet, annars åker jag på att betala dubbel avgift.

Jag valde att körde kustvägen hem via Åkersberga. Fin landsvägskörning där jag fick känna på hur Raidern beter sig i kurvor och det var en fröjd att få köra den. Väldigt lättkörd och följsam i kurvorna och med bra drag i utgången av kurvan. På väg tillbaka till Stockholm hade jag tid att fundera på hur jag skulle lösa problemet med ljuddämparna. Vad skulle jag göra? Jo, jag åker förstås ner till Danny på Örby MC, han brukar ha bra lösningar på det mesta.

Rullade in i Örby MC garaget där Danny stod. Förklarade mitt problem och förväntade mig ett ”inga problem” till svar. Men då säger han ”nej det kan jag inte fixa”! Danny tipsade om att J på metallverkstaden runt hörnet var duktig på att lösa sådana problem. Körde ner dit och träffade J som visade sig vara en trevlig prick och även han mc åkare. J förstod mitt problem och hade fixat sådant förut. Han skissade på en insats som såg ut att kunna fungera. Jag blev lovad att få den senast tisdag nästa vecka.

Explore posts in the same categories: MC

Kommentera

