Hakushu 12 årig single malt whisky

Hakushu destilleriet ligger i mellersta Japan inbäddat i skogen vid foten av Kaikomagatake berget nedanför de sydliga japanska alperna. I Japan är Hakushu välkänt som ”skogs destilleriet”. Intill destilleriet rinner kallt och klart vatten från alperna som kommer väl till användning vid whisky tillverkningen. Hakushu som betyder ”vitt sandrev” startade sin whiskytillverkning 1973. På 1980-talet var Hakushu världens största whisky destilleri med en drift av hela 36 stycken pot-still kopparpannor. 1989 genomförde Japan en ny skattereform vilket ledde till att Hakushu fick skära ner på produktionen. Idag används 12 stycken pot-still pannor och de har en maximal produktion av 3.000.000 liter malt whisky per år. Hakushu destilleriet som ägs av Santory är till ytan världens största malt whisky destilleri och täcker en yta av 825.000 m2.

Hakushu 12 årig single malt har en alkoholhalt av 43,5%. Precis som flera andra japanska whiskys som jag provat har även Hakushu skruvkork. Lagringen sker på amerikanska, spanska och japanska ekfat och fördelas såhär:
80% amerikanska ekfat
15% spanska ekfat
5% nya japanska ekfat

Hur smakar Hakushu 12 årig då. Jag tycker verkligen om den här whiskyn som har smak av aprikos, honung och är fruktig. Den har en något pepprig eftersmak. Luktar man i glaset så framträder den fruktigt doften av aprikos eller är det kanske mango. Min bedömning av Hakushu är att den är mild och god och en flaska Hakushu 12 årig singel malt kan jag verkligen rekommendera.

Explore posts in the same categories: Whisky

7 kommentarer på “Hakushu 12 årig single malt whisky”

  1. Sven Wennerström Says:

    Japansk whisky är onekligen spännande, med en fruktansvärd spännvidd mellan bra och dåliga sorter 🙂 Har själv en Nikka Yoichi 15y i skåpet som jag tycker mycket om. Mild och nyanserad, men ändå inte mesig utan med tydligt inslag av rök och fat. Lillebror till den – den 10-åriga- finns på bolaget och är kanske också värd att prova.

  2. Bosse Says:

    Absolut är den 10 åriga värd att prova. Den ingår i min whisky samling och jag kan verkligen rekommendera den.

    https://snubbelfot.wordpress.com/2008/04/19/nikka-yoichi-singel-malt-10-arig/

  3. PC Says:

    Såg denna på bolaget sist men vågade inte prova. Jag kanske borde tänka om 🙂

  4. Stefan O Says:

    Hm, ska på whiskyprovning om några veckor när jag är hemma på ett kort besök. Kanske ska prova denna, men vad är priset?
    /Stefan

  5. Bosse Says:

    Minns inte vad jag betalade men det var någonstans runt 700 kronor. Den säljs inte på Bolaget så du får försöka få tag på den innan du åker hem. (eller beställ på nätet)

  6. PC Says:

    Hmm… då har jag troligen blandat ihop den med någon annan ”Japse”.

  7. Bosse Says:

    Mycket möjligt. Jag köpte min på Viking båten där de förövrigt har ett ganska bra utbud av whisky.


Kommentera

