Bullerprov nr2

Jag var förbi J som hjälpt mig att tillvärka insatserna till avgassystemet. Den såg bra ut och jag åkte hem för att prova om det skulle fungera. Köpte även med mig stålull i form av Svinto. Inte helt bra med tvål i stålullen men det skulle säkert fungera ändå.

Insatserna passade bra och var enkla att montera. Startade motorn och märkte en viss dämpning av motorljudet, men var det tillräckligt? Skruvade loss insatsen och petade in stålullen och satte tillbaka insatsen. Startade igen men tyckte inte det var någon större skillnad. Det luktade illa från Svinton men det avtog efter några gaspådrag.


Min granne som jobbar som polis kom förbi och tittade nyfiket på hur lösningen såg ut. MC åkare som han är och också orolig för sitt motorljud. Han ska snart köra på motorbana där det är bullertester innan man får köra ut på banan. Hans bedömning var att motorljudet gick ner så pass mycket att det borde klara kraven. Jag kunde inte göra så mycket mer utan fick nöja mig med det.

Körde upp till Norrtälje och denna gång var det något varmare så jag slapp frysa som förra gången. M som var något försenad mötte mig vid flygfältet. Det första han gjorde var att titta in i avgasrören och konstaterade att jag satt in insatserna. M startade och rullade iväg och körde några vändor på landningsbanan. Det blev inte lika många vändor som förra gången, var det ett gott tecken eller skulle jag bli kuggad igen?


M körde upp bredvid mig och jag höll andan. M konstaterade att det den här gången gick bra och bullerprovet var godkänt. Jag kunde andas ut. Decibelmätaren hade visat 78 decibel vilket innebar att insatserna dämpade ljudet med 4 decibel.

Nu är det bara ett hinder kvar som ska övervinnas och det är registreringsbesiktningen hos Bilprovningen. Fortsättning följer nästa vecka.

Explore posts in the same categories: MC

Kommentera

