Yamaha Raider inregistrerad

Sista hindret skulle idag besegras för att få min importerade Yamaha Raider körklar för svenska vägar. Vid lunchtid körde jag smått nervös ner till Bilprovningen i Västberga. 15 minuter före bokad tid rullade jag in på Bilprovningens parkering. Satte mig med en nervös klump i magen och väntade på min tur. Fanns det något jag skulle kunna bli kuggad för? Jag har lusläst allt som går att läsa om privatimport och tycker jag har bra koll på vad som gäller, men man vet ju aldrig när man har med myndigheter att göra. Kanske skulle jag bli kuggad på en skitsak och tvingas flytta fram inregistreringen i flera veckor.

En kontrollant kom ut och bad att få se mina papper och fordonets servicehandbok. Hmm, han var ju riktigt trevlig och verkade inte vare av den mer nitiska typen, så min nervositet avtog något. Kontrollanten försvann för att skriva ner fordonets specifikationer. Det tog lång tid innan han kom tillbaka och då var det dags att kolla Raidern. Det tog inte mer än 5 minuter att göra översynen och sen gick han för att fixa med mer papper.

När han kom tillbaka hade han en räkning med sig som skulle betalas. Han tyckte allt såg bra ut och Raidern var nu inregistrerad. Hela inregistreringen tog 1 timme och av den tiden tittade kontrollanten bara 5 minuter på Raidern. Nummerplåten och registreringsbeviset kommer inom två – tre dagar.

Underbar känsla att allt äntligen är klart och det har gått i stort som jag tänkt mig. Mitt mål var att får Raidern inregistrerad senast den 20:e maj, då vi åker till Skotland och sen även till Internationella YCC träffen i Southampton i England, och det gick ju bra.

Nu vill jag också be att få lyckönska er andra två (kanske finns det fler) som importerat en varsin Yamaha Raider till Sverige. Lycka till mer inregistreringen så kanske vi ses på vägarna i sommar.

Jag har slängt in skumpa på kylning. Nu ska jag iväg på en flygning till trakterna av Tierp, så skumpan kommer att korkas upp lite senare i kväll.

Explore posts in the same categories: MC

4 kommentarer på “Yamaha Raider inregistrerad”

  1. typografborg Says:

    Grattttttttttttttttttttisssssssssss!!!!
    Härligt! Nu väntar nysopad asfalt på Bosse och Raidern.
    / Gunnar

  2. Sivert Rosander Says:

    Hej Bosse,

    Du vet nog inte vem jag är, men jag tillhör YCC Blekinge och brukar vara på någon träff varje år.
    Har med nöje följt dina eskapader med Raidern och hoppas få se den nån gång i sommar. Jag kommer inte på internationella iår, för min yngsta tar studenten samma vecka, men ska till Gotland på årsmötet. Kanske är du där då? Grattis till inreggningen.

  3. Bosse Says:

    Japp, Gotland är bokat så dit kommer vi åka. Vi ses säker där.

  4. Per Olsson Says:

    Hej bosse.
    Har lite problem med regningen av en raider OBS( I Danmark ) skulle vara glad om du kunde ringa mig.
    MVH
    Per Olsson
    0705-641519


Kommentera

