Metallica i Globen 2009

Dags att göra ett nytt försök med att se Metallica i Globen. Förra gången den 8:e mars blev konserten inställd eftersom James Hetfield blev magsjuka av ostron han åt på Café Opera. Nu var de tillbaka i Globen för en ny konsert. Jag och Leena tog tvärbanan upp till Globen där vi träffade Eric. Den här gången möttes vi inte av en massa besvikna Metallica fans på väg från Globen, utan det såg riktigt lovande ut att konserten skulle bli av den här gången. Vi fick en varsin t-shirt vid entrén som tröst för att konserten blev inställd förra gången. Den var ganska ful men med rolig ironisk text tryckt på ryggen.

Oysters he will pay
Dying one thousand deaths
Stockholm spoilt your day
Puking he did pay
Dying one thousand deaths
Wretching “sick & destroy”

Enligt tidigare information vi fått skulle alla återvändande besökare få en nedladdningskod vid entrén. Den skulle ge oss rätt att gratis ladda ner inspelningen av kvällens konsert, men någon sådan kod fick vi inte.

Konserten var helt okej men det var inte samma drag som när vi såg Metallica i Dublin. Jag tycker effekterna på och kring scenen var mer spektakulära under Dublin konserten och låtarna de spelade där var fler och bättre. Men de mest välkända låtarna fanns även med på Globen konserten. Under den avslutande låten ”Seek and Destroy” släpptes stora svarta bollar ned från Globens tak som publiken bollade runt. En något annorlunda avslutning på konserten.

När Metallica spelat klart gick Kirk runt på scenen och slängde ut några plektrum och ett av dem kom rakt mot mig. Med mitt taskiga bollsinne tänkte jag att den här kommer jag antagligen inte kunna fånga. Jag sträckte upp armen och plektrumet flög rakt in i handflatan och satt som klistrad. Jag kände mig barnsligt glad när jag fångade plektrumet. En souvenir som kommer att användas på gitarren där hemma.

När konserten var slut träffade vi några polare till Eric utanför Globen. De hade fått varsina nedladdningskoder vid entrén och det hade de inte behov av. Jag fick det ena kortet och kommer gladeligen ladda ner musiken från Globen konserten.

Explore posts in the same categories: Musik

Kommentera

