Hedestad och Big Radius

För en vecka sedan besökte jag och Leena Hedestad, eller Gnesta som det egentligen heter och är platsen där filmen ”Män som hatar kvinnor” utspelar sig. Som jag tidigare nämnt gillar jag att besöka filmatiserade platser, men den här gången var det inte Hedestad som var målet för oss utan Gnesta. Den traditionella tipsrundan som vi gör med vår Mc klubb (YCC) var i år utstakad på de sörmländska vägarna och avslutades i Gnesta. I filmen ”Män som hatar kvinnor” syns stadshotellet i Hedestad men det är i verkligheten Sandberg Företagskonsulter i Gnesta som håller till där. Tipsrundan var för övrigt helt okej förutom lite regn och oplanerad grusvägskörning.

Strax innan Mc mässan som var i januari, kontaktade jag Motospeed i Västerås för att kontrollera om de tänkte ta hem Vance & Hines rören Big Radius till Yamaha Raider. Nej det tänkte de inte, fick jag till svar, eftersom den modellen inte finns i Sverige. Jag förklarade då att den nu gör det eftersom jag importerat en Yamaha Raider och då blev intresset ett annat.
Efter en del diskussion och mailväxling kom vi överens om att de skulle montera rören, Power Commander och bänkköra Raidern. De ville behålla Raidern i en vecka för att göra tester och på så sätt vara förberedda om det skulle komma in fler motorcyklar av samma modell. Det skulle göra deras framtida jobb lättare och snabbare. I utbyte mot att de behöll motorcykeln i en vecka i stället för normalt en dag var att jag endast skulle behöva betala för materialkostnaden och inte jobbet. Jag tyckte det lät som en bra deal och körde därför i måndags upp Raidern och lämnade in den. Eftersom mecken som tog hand om min hoj skulle vara ledig på fredagen så skulle jag få hämta Raidern redan på torsdagen.

Leena hade åkt med mig med sin Honda VTX 1300. När vi åkte hem fick jag sitta på bönpallen och det måste sett riktigt roligt ut. En två meter lång varelse på bönpallen som var två huvuden högre än den som körde. Leena tyckte väl lite synd om mig så vi böt plats och jag fick köra större delen av vägen hem. Men konstigt nog så satt jag faktiskt ganska bekvämt där bak, men då under några enstaka mil.

På torsdagen hämtade jag hem Raidern. Efter bänkkörning, montering av Big Radius rören och Power Commander hade jag nu fått 7hk till och framförallt ett bättre vrid, allt beskrivet av en till synes helt lyrisk mekaniker. Jag fick se grafer från bänkkörningen på datorn som mekanikern beskrev detaljerat för mig. Jag var först lite skeptisk och visste inte om jag skulle märka någon större skillnad. Men jag blev faktiskt smått förvånad och glatt överraskad när jag kände hur pass mycket bättre vridmomentet blivit. Raidern kändes också mjukare och behagligare att köra.

Från och med i fredags finns det två inregistrerade Yamaha Raider i Sverige. Mats fick sin godkänd och väntar nu bara på nummerplåten. Hur det gått för den tredje Raidern vet jag inget om, men det ska säkert gå bra att registrera in den också.

Explore posts in the same categories: MC

Kommentera

