Jubileumsflygning

Jag har fram till nu inte flugit SE-IZZ som Stockholms flygklubb köpte förra året från Sundsvalls flygsällskap. Nu i veckan var jag och Pierre ut på en tur med IZZ och vi gjorde en varsin flygning. Pierre började med att flyga en vända i söderort innan han mellanlandade på Skå där vi böt plats och jag tog över spakarna. Innan vi startade från Skå ringde jag upp Kia & Christer som under somrarna bor i Strängnäs och berättade att vi skulle flyga åt deras håll. De skulle komma ut på tomten och vinka.

IZZ kändes helt okej att flyga. På instrumentpanelen hade texten nötts bort på merparten av knapparna. Men instrument och knappar är placerade på samma sätt i klubbens andra PA-28:or så det var inga problem att hitta rätt.

Vid Strängnäs stod Kia & Christer viftande med två röda handukar. Vi snurrade ett par varv över dem innan vi fortsatte söder ut till Gnesta. Vid Svartsjö tittade jag på klockan och konstaterade att jag nu passerade 100 flygtimmar.

På söndag blir det flyga av igen och då en något längre sträcka.

Explore posts in the same categories: Flyg

Kommentera

