Söderhamn och Siljansnäs

Jag, Nichlas och Pierre hade planerat att göra en gemensam flygning norrut. Våra senaste flygningar har gått söderut så nu försökte vi hitta flygplatser på lagom avstånd från Stockholm. Vi var nästan rörande överens om vilka flygplatser vi skulle flyga till. Det blev Söderhamn och Siljansnäs som skulle bli dagens mål.

SE-IZZ som vi bokat hade i fredags flugits till Öland och skulle vara tillbaka strax efter klockan 12. Vi fick vänta till 12.30 och planerade in starttiden till 13.30 så vi inte skulle behöva stressa med tankning m.m.


Jag flög första sträckan till Söderhamn som blev lugnare desto längre från Stockholm vi kom. Inte speciellt mycket radiotrafik norr om Uppsala. När vi närmade oss Tierp fick jag uppmaning om att hålla uppsikt efter fallskärmshoppare som höll till i Gryttjom. Jag fick kontakt med planet som släppte fallskärmshopparna och det på ett betryggande avstånd från oss.


I Söderhamn landade vi och ställde upp på parkeringen. Vi hade en timme på oss till nästa färdplan skulle aktiveras. På Söderhamns flygplats finns ett flygvapens museum som visade sig vara öppet för en speciell gäst. Museet var egentligen stängt, men vi fick komma in eftersom de hade öppnat för den här andra personen. Jag trodde inte att museet skulle vara så stort men blev överraskad över hur mycket som fanns att titta på.

Från Söderhamn tog Pierre över spakarna och jag fick krypa in i baksätet. Enligt Pierres rutt skulle vi flyga rakt över Bollnäs. Tony och Kakan bor där så jag tog upp mobilen och skickade iväg ett sms att vi strax skulle flyga över Bollnäs. Nu tänker kanske någon som läser detta att i flygplan får man väl inte använda mobiler. I de plan vi flyger finns det inga instrument som skulle kunna slås ut av en mobil så det är ingen fara. På grund av bullret och att mobilen ofta kopplar om mellan mobilmasterna när man flyger gör att det är svårt att ringa och prata med den, men sms fungerar oftast. En stund senare får jag ett sms där det står ”Vinka”. Kanske såg Tony och Kakan oss från marken.


I Siljansnäs möttes vi av Benke som är en kollega till mig på jobbet. Han kom med sin bil som vi satte oss i och blev guidade runt i bygden. Det var kul att få se planen som stod parkerade utanför villorna vid flygplatsen. Inte illa med eget garage för planet vid sommarstugan. Vi åkte upp till Benkes sommarstuga där hans fru fixade mat till oss. Efter kaffet åkte vi upp på ett berg med utsiktstorn som tyvärr precis hade stängts för dagen.

Under sista etappen från Siljansnäs till Bromma tog Nichlas kommandot. Vi flög nära Avesta och jag kunde på håll se den stora Dalahästen där nere. Det var en del trafikflyg på väg in till Bromma så vi fick ligga och snurra i högervarvet runt Kanan i några minuter innan vi fick klart med inflygningen. Det här var första gången jag flög med Nichlas efter det att han tog sitt flygcert och jag tycker han skötte sig riktigt bra.

Vi kände oss alla nöjda med dagens utflykt och kommer försöka göra en ny liknande flygning inom ett par månader. Frågan är vart vi då ska flyga.

Explore posts in the same categories: Flyg

2 kommentarer på “Söderhamn och Siljansnäs”

  1. lager01 Says:

    Ser riktigt härligt ut 🙂

    Hajade till när jag såg bilden på Safir B-2 SE-LAL, är den flygande igen? Har stått på backen i säkert 5 år…

  2. Bosse Says:

    Jag såg den aldrig i luften så om den flyger vet jag inte, men rullar på backen gör det i alla fall. 😉


Kommentera

