Planerade om till Gävle

SE-KMO hade vi bokat hela dagen och planerat att flyga ner till Visingsö. Men vädret visade att det skulle bli regn och risk för åska i de trakterna, så vi fick planera om dagens rutt. Det såg ut att bli fint väder i Stockholm och längsmed kusten norrut. Leena ringde sin pappa och kontrollerade om han skulle vara hemma och i så fall kunde ta emot oss. Det var okej och planeringen gjordes om, så vi nu istället kunde flyga till Gävle. Jag ringde och kontrollerade med flygplatsansvarig i Gävle så inga andra aktiviteter pågick på banan. Det som kunde förekomma var aktiviteter med modellflygplan med jetmotor på norra delen av banan. Det lät lite spännande och jag hoppades på att få se när de körde med dessa.

Ute på flygklubben såg jag att SE-ETO råkat ut för en skada på vänster vinge. Vid senare kontroll såg jag att det står om det på flygklubbens sida. Ännu ett av klubbens plan som kommer vara obrukbart en längre tid.

Flygningen till Gävle skulle enligt mina beräkningar ta 52 minuter men tog 55 minuter. Hmm, felräknat på 3 minuter. När vi landat taxade jag in och parkerade mitt emot flygledartornet. Ett par herrar stod och tankade sitt plan och var på väg ut på en brandflygning. Jag ville veta vilken grind som skulle användas för jag hade fått information om att man kunde komma in och ut via en av grindarna med kod. Jo det stämde men den var helt låst på söndagar. Typisk, och jag som bara såg höga staket med taggtråd runt flygplatsen. Frågan var då om vi kunde stämma träff med någon från Gävlebygdens Flygklubb som kunde öppna till oss då vi kom tillbaka. Gubbarna vid macken måste tyckt att min fråga var lite lustig och jag förstod senare varför. Några hundra meter från flygtornet ligger Gävlebygdens Flygklubb och där var det helt öppet, ingen grind och med ett staket som bara var en höft hög. Alltså inga problem att komma in till planet. Några flygaktiviteter med modellflygplan såg vi inte till.

Svärfar satt vid klubbhuset och väntade på oss. Vi satte oss i hans bil och åkte in till Sandviken där vi åt lunch på en Malaysisk restaurang. Senare hemma hos svärfar fick vi glass och jordgubbar. Där lånade jag datorn och kunde med den lämna in färdplanen.

När vi kom ut till flygplatsen hade vi 40 minuter kvar innan färdplanen skulle börja gälla. Jag frågade då svärfar om han ville flyga med på en kort vända över Järbo. Jag trodde han skulle tveka men han svarade ja på en gång. Så upp i luften bar det och vidare till Järbo där vi cirkulerade över det hus som han tidigare ägt. Vi åkte även över Åshammar där Leenas syster bor. De var inte hemma men de kommer få en flygbild av oss på sitt hus. Vi flög sen tillbaka i Gävle där vi lämnade av svärfar och kunde starta enligt färdplan på utsatt tid. Efter start bana 36, såg vi Mackmyra destilleriet snett framför oss på höger sida. Hemresan till Bromma gick i medvind och tog bara 45 minuter.

Explore posts in the same categories: Flyg

Kommentera

