Mariefreds museijärnväg

En kväll i förra veckan satt vi hemma hos Kent och Gun. Vi fick då frågan av Kent om vi skulle vilja åka med i loket på museijärnvägen i Mariefred. Kent och Gun som jobbar ideellt med museijärnvägen gör både det en och andra där, och ibland kör de även loken. På museijärnvägen har vi varit flera gånger, speciellt när barnen var små, men att få vara med fram i ångloket kändes som en trevlig inbjudan så vi tackade ja.

En matsäck och naturligtvis kameran med flera objektiv packades ner, sen begav vi oss ut till Mariefred. Det var varmt denna dag men inga kortbyxor var tillåtna inne i loken eftersom man kan bränna sig. Det var bara att dra på sig jeansen och sen hämta ut det påskrivna loktillståndet som berättigade oss att åka med i loket.

Jag blev placerad i mitten med Kent som körde på min vänstra sida och Gun på min högra sida som eldade i pannan. Synfältet framåt var inte så bra när man stod i mitten eftersom det bara fanns två små fönster på sidorna. Det var mer att göra för att köra tåget än vad jag fört trodde. Det var inte bara att gasa och bromsa utan det rycktes i olika reglage mest hela tiden och Gun lassade in kol i pannan för att hålla trycket uppe. När tåget vände i Läggesta böt Leena och jag plats så hon fick stå med i loket och jag gick bak och tog plats i en av vagnarna.

Tillbaka i Mariefred klev vi av medans Kent och Gun åkte ett par turer till och vi passade då på att äta vår matsäck.  Sen fick vi en privat guidad tur av Kent genom lokstall verkstäder och vagnhallar. Vi fick bland annat gå in i kungavagnen där Leena satte sig på en av de stolar som kungen och drottningen suttit på. I snickeriverkstaden stod det en vävstol som föreningen använde. Till vad undrade vi förstås. De vävde ”tussar” som oljades in och smörjde något hjul där det inte satt kullager. (om jag nu förstod det rätt). Här kommer en del av de bilder jag fotade under dagen.

Klicka på bilderna så blir de större.

Mariefred 010

Explore posts in the same categories: Övrigt

Kommentera

