”Bo” på Jumbo Hostel

Julen 2008 fick jag av Leena en julklapp i form av ett presentkort som gällde för boende på Jumbo Hostel. Det var först meningen att vi skulle bo på Jumbo Hostel i januari, men av olika anledningar blev det inte av utan har skjutits upp flera gånger. Men nu fick vi en helg över som passade in för detta.

Vi hade packat våra motorcyklar och körde upp till Arlanda där vi parkerade utanför Jumbo Hostel. Jumbo Hostel är ett vandrarhem inrett i en Boing 747 som står parkerad vid infarten till Arlanda. Detta boende är unikt och det enda i världen i sitt slag. En trapp har monterats vid planets främre del där man tar sig upp till entrén. Vid trappens slut ombeds man ta av sig skorna innan man kliver in i planet. Innanför dörren finns receptionen och bredvid den trappen som leder upp till förstaklass. Till vänster är allrummet med bord och tv m.m. Till höger ligger korridoren där rummen finns. På den övre våningen inne i cockpiten finns även ett rum med två bäddar som kallas för sviten.

Vi checkade in och fick våra rumsnycklar plus två spelkort. Pokerintresserade som vi är tittade vi lite extra på korten och receptionisten sa att det är frukostbiljetterna. På andra sidan korten stod det Breakfast.

I vårt rum var det högt i tak. (säkert i alla andra rum också) På golvet stod en stor dubbelsäng och ovanför den en mindre säng. På väggen hade original kabinskåpet behållits och där förvarades extra filtar och kuddar. Genom rumsfönstret hade vi utsikt över vägen som leder till terminalbyggnaderna och en bit bortom vägen låg Posten och DHL där fraktplanen lastas och lossas.

När vi lastat in våra saker gick vi runt och tittade. I den bakre delen av planet finns toaletter och duschar. De är inredda på samma sett som på kryssningsbåtar med plastväggar. Allra längst bak finns ett långt tvättställ. Där står även två originalstolar som användes av flygvärdinnorna då planet flög i trafik. Jag gillar att fotografera och sprang runt med kameran och fotade planer i alla möjliga vinklar, både på in och utsidan.

Eftersom vi kände till att det bara finns ett litet cafe på Jumbo Hostel, hade vi tagit med oss vår egen pastasallad. Vi satte oss i allrummet och åt och till salladen hade vi Rigas, en Lettisk variant av champagne. En gästbok låg framme på bänken och jag bläddrade igenom den. Det var ganska många från Tyskland, Frankrike och USA som bott här. Vi frågade receptionisten vilka som normalt tar in och fick till svar att det var alla möjliga. Främst flygintresserade men även många som var på genomresa och tyckte det här med att bo i flygplan var lite annorlunda. Det kan vi skriva under på. Jag frågade om vi fick komma in i cockpiten för att fotografera. Men tyvärr var den bokad och en gäst på väg för att bo där, men vi kunde ju prova att fråga nästa morgon.

Frukosten fick vi hämta vid receptionen och den serverades precis som på flygplanen, på små brickor. I den här miljön kändes det helt rätt och vi hade känt oss besvikna om vi fått en vanlig buffé frukost. Efter frukosten tömde vi vårt rum för att sen checka ut. Mr G som nu stod i receptionen var en pratglad flygentusiast och propsade på att vi skulle gå upp och titta i cockpit och förta klass. Vi sa naturligtvis inte emot. Där uppe fanns en egen lounge med förstaklass stolar och en egen utgång där det stod bord och stolar på utsidan. Inne i cockpiten fanns två sängar och en tv monterad i taket. Mr G berättade senare för oss att alla flyginstrument som funnits i cockpit då flygplanet ställdes på plats, hade stulits under den tiden bygget och renoveringen pågick med planet. Det såg lite trist ut med den kala instrumentpanelen.

När vi kom ner igen pratade vi en lång stund med Mr G. Han berättade att i Kina hade Jumbo Hostel kommit med i en bok över de 100 mest spektakulära hotellen, så bokningar från Kina strömmade nu in. De hade fått den boken från en kines men tyvärr hade någon stulit den. Mr G berättade också att många gäster skäl suvenirer och väldigt många fjärrkontroller till tv apparaterna hade försvunnit.
En sak som vi tycker var mindre bra med Jumbo Hostel är att det inte finns några synliga parkeringsskyltar. Det finns en parkering så vi tog inte miste på var vi skulle parkera, men tydligen måste man säga till att man har fordon parkerat. Luftfartsverket kan annars dela ut parkeringsböter på 750 kr. Nu drabbades inte vi men här skulle skyltningen kunna förbättras.

Om två veckor kommer modulerna till motorerna. De ska placeras i de fyra motorrummen och bli nya rum där gästerna kommer att kunna bo. Nästa projekt är att bygga ett rum innanför noshjulets lucka. Till nästa sommar ska cafet vara klart och då kommer man kunna sitta ute på en av vingarna med en kopp kaffe.

Explore posts in the same categories: Flyg

4 kommentarer på “”Bo” på Jumbo Hostel”

1. J.Backlund Says:

Kul att se lite bilder och bra recension för övrigt. För egen del så har jag inte hunnit besöka hotellet än, men i sinom tid!

2. Chrille Says:

”Detta boende är unikt och det enda i världen i sitt slag”. Inte riktigt helt sant, kolla in http://www.costaverde.com/727.html

Fast det är klart, lite skillnad i klass och pris per natt är det ju. Per definitionen ”vandrarhem i en 747” är nog Jumbo Hostel på ESSA än så länge den enda. Går det bra ska det tydligen bli fler.