Vallentuna flyg och motorshow 2009

Vallentuna flyg och motorshow hölls den 6:e september på Vallentuna flygfält. I Stockholmstrakten är vi inte speciellt bortskämda med flygshower sedan JAS kraschade på Långholmen, så det gäller att hålla sig framme när tillfälle bjuds. Jag hade redan planerat att åka dit och i slutet av veckan såg jag att även YCC planerat en mc körning till Vallentuna. Då bestämde jag mig för att haka på deras körning. Vi blev åtta motorcyklar som slingrade oss fram på småvägarna till Vallentuna. De andra var inte lika flygintresserade som jag så vi gick åt lite olika håll när vi kom in till flygfältet. Förutom flygplan fanns det även en hel del gamla bilar utställda.

Strax innan Skybirds anlände för flyguppvisning i formation med sina fem PA-28:or, flög ett gäng kanadagäss förbi över fältet i majestätisk formation. Man kunde nästan tro att de ingick i programmet. Trots utlovat regn under eftermiddagen klarade vi oss helt från regn.

En Boing 747 från Malaysia Air flög in på väldigt låg höjd bredvid fältet. Enligt speakern hade de något problem och hade nu fått företräde fram till Arlanda. Jag har inte hört vad som var fel med planet men det gick antagligen bra.

Här följer en bildkavalkad från flygdagen.

Som avslutning (i alla fall för mig) kom Biltemas Spitfire.  Bertil Gerhardt som flög gjorde några överflygningar och det mullrade härligt om motorn.

När jag åkte hemåt såg jag en bil som stod ute i en sjö. Det var en hastigt uppkommen liten sjö för den fanns inte där när jag tidigare i veckan svängde in till Wäsby Golfklubb där bilen nu stod. Något måste ha sprungit läck och det med en väldig fart. De som antagligen ägde bilen stod vid vägkanten och såg väldigt bekymrade ut. En bärgare fanns på plats men bärgningskillen såg inte speciellt intresserad ut av att simma ut och rädda bilen.

Explore posts in the same categories: Flyg, MC

3 kommentarer på “Vallentuna flyg och motorshow 2009”

  1. Towe Says:

    Vet inte vad all blev av under dagen men Tommy och jag åkte där ifrån vid tvåtiden. Det var ledningen till Upplandsväsby som sprack, så bilen blev parkerad i dricks vattnet för Väsby borna.

  2. lager01 Says:

    Gr8 pix, Bosse! 😀


Kommentera

