Flygning över jaktmarker

Per och jag gjorde en flygning till Agnesund för att fota hans jaktmarker. Jag hade bokat SE-KZP som är en Cessna och som lämpar sig bättre att fota från än Piper planen. Jag kände mig lite ringrostig med Cessnan eftersom jag bara flugit Piper de senaste månaderna. Det märktes speciellt då vi stannade vid tankstationen och jag bad Per kliva ut först. Piper planen har bara en dörr på högersidan medan Cessna har dörrar på båda sidorna. Börjar jag bli gammal och virrig? 😉

Det låg ett stort svart molntäcke väster om Strängnäs med låga moln och regn som var på väg mot oss. Det blåste från sydväst vilket gjorde att jag kunde ha bra koll på molnen och vi skulle hinna genomföra flygningen innan molnen nådde oss. Vi cirkulerade några varv över halvön vid Agnesund så Per fick ta sina bilder. Per ville även göra en flygning över Strängnäs och Mariefred vilket vi också gjorde. Han hade en bra systemkamera med sig så jag bad honom även fota åt mig. Vi slog en extra varv över Mariefred där jag bad Per fota Museeijärnvägen. (Kent, du kanske får en bild senare)


På final till flygfältet i Strängnäs, men ingen landning där. Fältet är tyvärr stängt sedan många år.

Vid Björnholmen ombads jag vänta eftersom ett trafikplan låg på final. Jag hade en fotointresserad passagerare bredvid mig, så i stället för att ligga i väntläge över Björnholmen frågade jag tornet om jag kunde flyga till Mässan och sen Sjöstan. Fick till svar att det var en lysande idé. Från fågelperspektiv inser man att Stockholmsmässan är stor och de har rejäla ytor att rumstera i.


Stockholmsmässan


Ericsson / HP

Fortsatte mot Globen och rundade över mitt ”neighborhood” innan vi lade oss på lång final. jag fick senare veta att Leena sett oss från marken då vi rundade Sjöstan.


Sjöstan


Götgatan

Det blåste en del sidvind och jag fick snedställa planet rätt mycket för att komma in på rak linje på final bana 30. Det var ganska länge sedan jag gjorde en sidvindslandning, men trots detta blev landningen mjuk och jag kände mig helt klart nöjd med den. Ett bra tecken på när flygningar gått bra är när passageraren säger, ”Det här kan vi göra om fler gånger”. Det här var en av dessa flygningar.

Explore posts in the same categories: Flyg

3 kommentarer på “Flygning över jaktmarker”

  1. Sven Almgren Says:

    Sköna bilder, när var det ni flög? Såg en Cessna svänga lång final bana 30 i närheten av stadshuset den 7e kring 18:45 lokal tid, kan det ha varit du?

  2. Bosse Says:

    Ja det låter som det kan varit vi. Vi kom över södermalm och borde synts från stadshuset. Även GMD flög över stan och landade strax efter mig.


Kommentera

