Söndagsflygning till Borgholm

Den sedan länge planerade flygningen till Borgholm på Öland skulle flugits av mig, Pierre och Nichlas. Men Nichlas fick förhinder vilket gjorde att vi istället tog med min fru Leena och Pierres dotter. Först bestämde vi att Pierre skulle flyga till Borgholm och jag hem. Det slog oss att det skulle hinna bli mörkt innan vi kom hem till Bromma igen. Eftersom jag inte hade gjort någon mörkerlandning under de senaste månaderna, vilket Pierre hade, fick jag spaka flygningen till Borgholm och Pierre hem. Vi räknade både en och två gånger på hur mycket bränsle vi skulle kunna fylla upp för att klara start och landning på Borgholm. Vi startade bana 30 och kunde se nedanför oss ett fullsatt Grimsta där fotbollsderbyt mellan BP-DIF strax skulle börja.

I Västervik flög vi över ESSW och kunde därifrån på håll se Gränsö, där vi varje år brukar besöka Mc Dagarna.

ESSW – Västervik

ESMO – Oskarshamn

Vid Timmernabben svängde jag ut över Kalmarsund och tog sikte på Borgholm. Jag kunde flyga rakt mot fältet och över Soliden eftersom R område 52 inte är aktivt efter den 20:e augusti. Flygningen Bromma – Borglanda tog 2 timmar då vi hade haft motvind.

Vi parkerade vid klubbstugan och betalade de 60 kronor som klubben tar i landningsavgift. Flygfältet ligger på gångavstånd från Borgholm så vi tog en promenad via slottsruinen in till Borgholm. Det var helt dött inne i stan och en stor kontrast till hur det brukar se ut där mitt i sommaren. Vi såg inte många personer på gågatan som går igenom den centrala delen och alla affärer var stängda. Det var lite spökstads känsla över Borgholm. Vad gör alla Borgholmare en söndagseftermiddag?

Leena ville äta öländska kroppkakor och det fick hon också på en restaurang som hade buffé med lite av allt möjligt. Vi tog plats på den soliga terrassen och njöt av den värmande solen. Efter maten kände vi oss slöa och tog därför en taxi tillbaka till flygfältet.

Nu tog Pierre kommandot och flög längsmed den västra kusten upp till Ölands norra udde. Där vek vi av till Oskarshamn och rundade kärnkraftverket för att sedan flyga rakt norr ut. Det hade varit en del termik på vägen ner till Öland vilket gjorde att det skumpade en hel del, men nu var det helt lugnt och flygning blev behaglig.

Borgholm

Jag satt i högersits och filmade landningen på Bromma och den kan ses här.

Explore posts in the same categories: Flyg

5 kommentarer på “Söndagsflygning till Borgholm”

  1. Sven Almgren Says:

    Vilken härlig video 🙂 Ont om filmer med ”småflyg” som mörkerlandar 😛

  2. Bosse Says:

    Kul att du gillar den. 🙂
    Här kan du titta på en till från en flygning jag gjorde för två år sedan.
    https://snubbelfot.wordpress.com/2007/10/23/film-fran-forra-veckans-kvallstur/

  3. lager01 Says:

    Ni var för tidigt ute – Ölands skördefest börjar börjar ju imorgon 😉

    Lae of lae.blogg.se

  4. Bosse Says:

    Jo jag vet, vi diskuterade faktiskt det och att vi skulle ha flugit helgen efter. Men jag kunde aldrig tro att Borgholms gator var så tomma på en söndag.


Kommentera

