Hibiki 12 årig

När jag på öl och whiskymässan i Nacka provsmakade Hibiki 12 årig whisky, kände jag att japanerna gjort det igen. De har frälst mig för japansk whisky. Riktigt hög klass och jag blir sällan besviken då jag provsmakar en japansk whisky.

Hibiki produceras av Suntory och är en 12 årig blended. Som jag i tidigare inlägg skrivit står 12 år på en blended för den yngsta av de lagrade fat som blandats, och alltså finns det fat som kan vara betydligt äldre i denna whisky.

Hibiki flaskan är annorlunda och har en elegant kork. Flaskan har 24 fasade kanter som ska motsvara både timmar på en dag och den urgamla japanska kalendern, där ett år delades in i tjugofyra delar.

Färg: Ljust guld
Doft: Honung, vanilj, apelsin
Smak: Söt, fruktig och kryddig
Köpvärdig: Definitivt

Explore posts in the same categories: Whisky

Kommentera

