Ferrari F430 F1 Spider

Hur vore det att köra en Ferrari och skulle jag med min längd få plats i en sådan bil?
Den frågan ställde jag mig när jag surfade runt och tittade efter begagnade Ferrari bilar. Leena snappade upp detta och gav mig en provkörning av en Ferrari i födelsedagspresent. Visst är hon underbar!

I Farsta Strand stod en Ferrari F430 F1 Spider parkerad och väntade på att få provköras. Jag fick skriva på ett självrisksavtal och mitt körkort kontrollerades. Så fort jag skrivit på fick jag Ferrarins startnyckel i handen. Instruktören satte sig på passagerarsidan och jag klev in på förarsidan. Tro det eller ej, men det var gott om plats för min långa kropp inne i sportbilen och jag satt riktigt bekvämt. Det kändes lite overkligt när jag satt i förarsätet i Ferrarin som jag också skulle få köra. Att få sätta sig i en drömbil värd 2.500.000 kronor, med en motor på 490 hk och som accelererar från 0-100 på 3,9 sekunder, inte helt fel.

Instruktören gick igenom hur bilen fungerade, och det behövdes för det här är ingen vanlig bil. Bara att hitta backen kan vara klurigt utan hjälp. Startnyckel satte jag in på vanlig plats och startade motorn med den röda startknappen på ratten. För att lägga i backen tryckte jag på en svart knapp mellan sätena. Backade försiktigt ut från parkeringsfickan, samtidigt som jag kom att tänka på bilprovningskontrollanten som veckan innan kvaddat en Ferrari under besiktningen. Vad skrev jag egentligen på för försäkringsavtal? Visst ja, 12.500 kronor i självrisk. Här gällde det att ha tungan rätt i munnen.

Det finns bara gas och broms, ingen koppling. Växlar gör man med två spakar som sitter på varsin sida om ratten. Den högra växlar upp och den vänstra växlar ner. Växlar gör man i farten utan att släppa gasen. Ganska ballt. Vid första t-korsningen skulle jag svänga vänster och det kom då en buss från höger och en annan bil från vänster. Tittade sedan både en och två gånger åt alla håll så det inte skulle dyka upp något att krocka med. Trampade ner gasen och vi rullade försiktigt ut i trafiken.

Vi körde ut på Nynäsvägen där jag kunde gasa på lite mer. Det var ganska mycket trafik och trångt trots den trefiliga motorvägen. Några kilometer senare vände vi tillbaka och jag kunde då trycka på lite mer på motorvägspåfarten och känna bilens acceleration ut på motorvägen. Härlig känsla med fina vägegenskaper. Skulle varit kul att fått köra på en krokig väg men det här var kul det med. Kent påstod att jag hade ett väldigt stort leende då jag klev ut ur bilen. Tacka sjutton för det.

En liten stillsam film då jag försiktigt rullar iväg med Ferrarin

Explore posts in the same categories: Övrigt

One Comment på “Ferrari F430 F1 Spider”

  1. Towe Says:

    Ja kam man annat än att bli grön av avund.


Kommentera

