Jag är en lycklig AIK:are

Jag är en mycket lycklig AIK:are efter att Gnaget tagit sitt elfte SM Guld. Men jag kunde ha missat hela festen efter en lite felplanering. Som sagt i förra inlägget så har jag och Leena varit i Istanbul och det just i samband med den avslutande matchen mellan Göteborg – AIK.

Jag hade packat med mig datorn för att kunna koppla upp mig och se matchen från Istanbul. En polare inom YCC påpekade via resdagboken att vissa matcher inte kan ses utanför Sverige. Sjutton också, det hade jag inte tänkt på. En av de första saker jag gjorde på fredagen när vi kom till Istanbul var att testa anslutningen och den gav resultat om att den var för långsam. Nu kände jag mig riktigt orolig.

Vi lämnade hotellet och gick bara ett par kvarter då Leena pekade på en fasadvägg. Jag förstod först inte vad hon menade när hon pekade på en massa lappar som satt uppklistrade på en vägg vid en pub. Men sen!!! Men dra åt hel….e!!! På en av lapparna stod det att på puben skulle de på söndagen visa matchen mellan Göteborg – AIK! Vad är oddsen på att vi skulle hitta en pub i Istanbul som visade en allsvensk match? Vi gick in och frågade om detta var sant och serveringspersonalen bekräftade med övertygande tydlighet att de minsann skulle visa just den matchen. Perfekt, vi kommer tillbaka på söndag.

På söndagseftermiddagen återvände vi till puben. Vi berättade att vi ville se matchen mellan Göteborg – AIK och ett bord närmast den TV där matchen skulle visas. Det var över en timme kvar till matchstart så vi hade gott om tid att hinna äta först. Under måltiden kom personalen (ca 10 st) fram till oss och frågade om de svenska lagen och att de hade satsat pengar på Göteborg. Det visades olika fotbollsmatcher på 6 olika TV apparater. När sändningen mellan IFK – AIK började tonades ljuset ner inne i puben och musiken stängdes av. Denna match kunde ses på tre av pubens TV apparater och de skruvade upp volymen på just denna match. Tro det eller ej, men det var svenska kommentatorer från Canal +.  Typiskt nog gjorde IFK första målet och pubpersonalen jublade och ringde i en klocka. Speciellt en av killarna (Uur) kom fram flera gånger och frågade vad vi trodde om matchen. När AIK gjorde 1-1 skrek jag rakt ut och de tre Tunisierna vid bordet bredvid hoppade högt. Personalen kom fram och grattade och Uur frågade igen vad vi trodde. Han var ju orolig för sitt bet på IFK. Jag sa att han kommer förlora sina pengar. AIK gjorde sitt andra mål och en mycket lycklig AIK:are (jag) kunde konstatera att AIK blivit svenska mästare. Vi firade med en varsin Lagavulin 16 årig och personalen bjöd oss på kaffe.

Sjutton vad det känns skönt att kunna komma tillbaka till jobbet och reta de stackars hammarbyare som trillat ner i superettan och djurgårdarna som får kvala mot Assyriska. Det här kommer jag kunna leva gott på en längre tid. 🙂

Nu ser jag fram mot nästa år då AIK får kvala till Champions League och kanske kommer vidare och får spela mot några intressanta europeiska storlag. För jag minns det som igår när AIK senast spelade i Champions League och då mötte Barcelona, Fiorentina och Arsenal.

 

Explore posts in the same categories: Övrigt

Kommentera

