Whiskyfatet har nu lagrats i 5 år

Mitt Mackmyra whiskyfat har nu lagrats i 5 år och 1 månad. Det börjar alltså närma sig dagen då fatets innehåll ska tappas upp i flaskor. Jag hade därför bokat en provsmakning hos Mackmyra på Hantverkargatan. Ett rör på 5 cl från fatets innehåll var beställt till mig och Leena. Vi fick veta att alkoholhalten nu låg på 52%.

Vi hällde upp några droppar till oss var och provluktade. Whiskyn luktade vanilj och gelegodis. Provsmakade och kände först en pepprig salmiaksmak men sen övertog vaniljsmaken. Hällde upp en ny vända och denna gång med några droppar vatten. Pepprigheten avtog men vaniljsmaken fanns kvar och låg kvar ganska länge i munnen.

Jag bestämde mig för att inte tappa upp fatet just nu eftersom pepprigheten avtar med åren och jag vill få bort lite mer av den. Som det ser ut nu kommer jag tappa fatet på flaskor till våren och hämta ut de runt midsommar. Vi kommer boka in en till provning av fatet innan jag bestämmer mig helt för när jag ska göra min tappning.

Explore posts in the same categories: Whisky

Kommentera

